Isnin, 16 November 2009

SEHARI YANG SUNTUK.. old skool rewind????

Semalam sehari suntuk aku keluar, orang putih say "hang out" dengan best friend aku yang 2org tuh..Gilak ah...Walaupun kami jarang jumpa,jarang mesej,jarang talipon tapi bila jumpa mulut tetap macam biase..Rasa tak ada apa yang berubah walaupun dah sembilan tahun kami tinggalkan alam skolah..
Masa sekolah dulu aku bermula di tingkatan yang amat baik senang cakap kat kampung-kampung makcik-makcik kate aku duduk dalam kelas pandai..Memang result aku gempak dan sewajarnya aku duduk kat situ..So aku terima dengan hati terbuka walaupun aku tak ade kawan..Masa tu memang rasa nak menangis sakan weh...gilak ah nak study dalam kelompok yang langsung aku tak kenal..huh!!! balik tu aku ngaku la yang aku menangis gila khinzir.. hak..hak..bila ingat balik aku memang nak gelak jer..bahakksss... Apa yang aku takutkan memang terjadi bila lama aku duduk dalam kelas tu aku jadi tertekan aku jadi pemurung aku jadi malas nak pergi sekolah..Aku bukan sesaje nak buat atau gegatal nak rasakan semua tu, tapi situasi sekeliling yang buat aku tertakan.. Time tu memang presure gila sebab bayangkan aku duduk dalam kelas yang kebanyakan bebudak nya adalah anak orang kaya yang bila pergi sekolah akan pakai beg nike,aku pakai beg cap ayam, diorang pakai kasut adidas,aku pakai palas jazz,diorang pakai jam Rolex aku pakai jam gambar rerama bapak aku beli kat pasar malam, diorang naik kereta bapak hantar,aku naik bas sekolah warna kuning.. bapak diorang keje doktor,cikgu,bapak aku keje majlis je..Kat situ aku dah rasa perbezaan yang ketara.. Tambah pulak lagi aku datang dari kawasan yang berbeza dari diorang,so kat situ dah membuat aku rasa sangat-sangat kurang selesa..Aku tak malu dengan apa yang aku ada tapi diorang yang malu tengok aku macam tu..padahal aku pergi sekolah kemas,cantik,wangi macam diorang jugak cuma apa yang aku ada tak ada jenama tu aje..Pelik aku dengan cara diorang memilih kawan..Aku kira hebat jugak sebab aku boleh tahan sampai 2tahun duduk dalam kelas tu walaupun tak selesa langsung tapi aku sabarkan diri,aku ingat pesan ayah time tu(sekarang dah arwah) yang aku budak pandai memang aku layak duduk dalam kelas tu biarkan ape orang nak cakap janji aku dapat belajar..Aku seorang yang tak ambil tahu pasal orang lain lantaklah diorang taknak kawan atau ape aku tak pedulik..Pernah satu masa tu aku belum dapat buku pinjaman sedangkan yang lain dah ada sebab diorang beli sendiri,so masa belajar aku nak share dengan member yang kat sebelah sementara aku dapatkan buku pinjaman tapi nak tahu apa yang aku dapat??? dapat SAKIT HATI.. bayangkan aku nak share dengan dia tapi dia boleh sorok dan hadang buku tu dengan tangan dia supaya aku tak dapat nak baca,busuk hati punya anak orang kaya..bengong... memang aku sakit hati tapi aku tak boleh nak buat apa sebab memang buku dia so hak dia tapi bagi aku apa salah kalau kongsi ilmu..sungguh aku tak faham sampai sekarang..time tu memang aku rasa nak nangis..tapi aku tahan je..Aku dapat sabar sampai 2tahun je..Masuk je tingkatan 3 aku dah tukar kelas masuk satu kelas dengan kawan-kawan yang tak pilih bulu..tak kira lah bulu kucing ke bulu beruang ke bulu kambing ke hak..hak..hak..Aku dapat turun kelas sebab aku turunkan result peperiksaan aku,ini aku akui yang aku sengaja buat supaya aku dapat turun kelas..huh!!!
Lega sangat-sangat rasa macam baru lepas sembelit hak..hak.. rasa macam baru lepas keluar penjara masa aku dapat turun kelas dan join kawan-kawan yang sehati sejiwa..Masa form 3 memang bermulalah era atau zaman kegemilangan aku dan kawan-kawan..Memang masa tu aku hepy gila khinzir lah sebab lepas dari tekanan..Masa tu memang aku akui yang aku dan kawan-kawan memang degil dan selalu kena denda.Kami selalu pakai gelang warna hitam yang banyak-banyak tu masa pergi sekolah,lepas tu kain memang kain majlis daerah lah cikgu aku cakap sebab labuh gila babas..kelas kami memang sentiasa bersih sebab kami sukarelawan yang membersihkan kelas setiap hari dengan kain labuh kami hak..hak.. Lepas tu kami suka bela kuku panjang,dan kami memang teror sebab kami selalu terlepas dari denda,prefect time tu memang ngok..hak..hak..(lagi satu ada prefect yang memang kawan kami kira sekongkol la tu pasal lepas..hak..hak..)lagi apa ye yang kami buat??? kerja sekolah memang jarang siap, sampai cikgu malas nak kutip buku kami..haaa...yang ni memang best dan asikkk la kalau kena.. Lengan kena cubit dengan ustazah Aminah sebab sengseng lengan baju sampai siku..hak..hak.. sedap wooo ustazah tu cubit samapi melecet la kulit tangan..Tu yang masa time agama semua siap-siap turunkan lengan baju sebelum ustazah masuk time habis je semua pakat sengseng balik..haha..kenangan betul..
Aku nak tekankan dekat sini walaupun kami semua degil dan selalu buat masalah kat sekolah tapi result kami tak teruk..Kami bijak jugaklah.. Dan yang paling membanggakan cikgu seni kami sampai bagitau kat semua kelas yang lain yang kelas kami memang hebat dalam seni lukis.. Semua student dalam kelas kami memang berbakat dalam seni lukis, bagi je tugasan apa kami kan setllekan dengan jayanya dan dengan hebat sekali hak..hak.. sampaikan kami satu kelas dapat tugasan melukis mural di sekitar sekolah disebabkan cantiknya kami melukis..hak..hak.. Tu la jangan pandang orang sebelah mata,walaupun kami nakal tapi kami berbakat.. Hak..hak..
Perangai kami memang sama sampai kami nak exam SPM.. time tu datang kesedaran sikit nak study so apa saja kelas tambahan yang cikgu buat kami join..selalulah kami balik lambat, nak pulak kami yang tak duduk asrama ni.. kadang-kadang sampai kami balik sekali dengan bebudak sesi petang hak..hak..Alhamdulillah lah keputusan SPM kami walaupun tak gempak gila khinzir tapi result kami bagus..Tak ada pun yang gagal..Kalau tak salah aku dalam geng kami ada dalam 10@15 orang semuanya memang ber"result" bagus.. Alhamdulillah...
Sekarang masing-masing dah kerja ofis..Ada yang dah kawen tapi perangai tetap sama.. hahaha.. aku rindu betul dengan alam sekolah aku..Ada masa aku ceritakan lagi kes-kes lain yang pernah kami buat..bahakksss...
Pada kawan-kawan aku,
i miss you all so much..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan