Rabu, 25 November 2009

HARI RAYA....

Selamat Hari Raya Aidiladha...

Atau lebih senang dan yang selalu disebut selamat hari raya aji...hak..hak..
mungkin sambutan atau kemeriahan hari raya haji tak semeriah hari raya aidilfitri, macam aku pun tak rasa pun nak raya dah lagi dua hari,tak buat apa - apa persiapan pun, tu pun nasib baik mak ingatkan nak raya lagi 2 hari and kawan - kawan kat ofis sibuk aply cuti nak raya and balik kampung kalau tak terlepas pandang jugak nih,maunye nanti tau-tau dah takbir raya dah hak..hak..

Kenapa kita kurang merasakan kemeriahan raya haji ni???
mungkin sebab kita tak "terseksa" selama sebulan sebelum kita menyambut raya..agaknye lah.. bagi aku raya haji mengingatkan aku pada kewajipan aku pada rukun islam yng ke lima menunaikan haji ke Baitullah jika berkemampuan..Tapi bagi aku kata "jika" berkemampuan tu aku lebih suka jadikannya satu perkataan pemberi semangat untuk aku mula mengumpul dan mengumpul dan mengumpul lagi sampai aku mampu menunaikan haji..Tapi sebagai manusia biasa aku ni lemah selalu terbabas selalu terguna duit yang di kumpul untuk tujuan yang tak menentu..haaaa...itulah fitrah manusia tapi fitrah fitrah jugak tapi fitrah itu bukan tiket untuk aku tak berusaha untuk menjadi seorang umat yang lebih baik dari sebelumnya.. Itu semua bukan alasan untuk aku melalaikan semua yang telah di wajibkan ke atas aku..Cuma kadang-kadang aku sering terlupa diri,ingat diri dah bagus sangat ingat diri dah teror sangat ingat diri dah cantek sangat sampai lupa yang semua tu adalah pinjaman dan kalau satu hari nanti Tuhan ambil semula aku tak boleh nak halang..

Berbalik pada raya haji atau ramai yang panggil raya korban..Apa erti korban pada kamu semua???aku pun masih terkial-kial mencari apakah yang aku dah korbankan pada jalan Allah??? Apa erti pengorbanan??? Pengorbanan yang bagaimanakah yang benar-benar memberi erti yang suci????

aku masih lagi mencari, dan aku pernah korbankan rasa sayang aku pada seseorang demi orang lain..Adakah itu juga termasuk dalam 'pengorbanan????' entahlah..

Lain orang lain definasinya,terpulang pada diri sendiri yang pasti jangan korbankan diri pada jalan yang dimurkai,jangan korbankan diri pada perkara yang sia-sia, renung-renungkan lah zaman sekarang bukan zaman yang mudah untuk umat Muhammad terlalu banyak cabaran, nabi tinggalkan kita dengan Al-Quran dan sunah maka rujuklah bacalah ia kalau kita lagi runsing lagi bingung..Berdoa dengan setulus hati pasti Tuhan akan menunjukkan jalannya...

Dah banyak melalut...
tak mau cakap banyak just nak say...

"selamat hari raya aidiladha"
"selamat hari raya haji"
"selamat hari raya korban"

pilih ikut sedap dan senang disebut..hak..hak...

salam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan